#Blog 21: In vier Stappen al Wandelend je Wereld veranderen

Deze week was ik lekker een paar dagen de hort op, met ons gezin en het gezin van de buren. Vooral heerlijk aan de wandel. En ik zou ik niet zijn, als dat niet een aantal inzichten zou opleveren.

Daar gaat mijn verhaal deze week over. Nieuwsgierig? Lees vooral verder!

 

Vorige week waren we een midweek in Zeeland met onze buren. Heerlijk, even eruit. Uitwaaien langs de kust, schelpen verzamelen en struinen door de duinen. Even niet bezig zijn met al te veel huishoudelijk geneuzel en de kinderen die zich over het algemeen goed zelf vermaakten. Ik heb zelfs zowaar gelezen!

Vrijdag kwamen we eind van de middag thuis. Normaal gesproken is het thuis komen (vooral als we langer zijn weggeweest) voor mij echt een overload aan prikkels, vooral vanuit mijn hoofd. Ik wil dan het liefst binnen een half uur alles opgeruimd hebben, de was aan, iedereen eten én weer verder. Mijn hoofd gaat als vanzelf weer bedenken wat er allemaal nog moet gebeuren en voor ik het weet, heb ik weer een vol hoofd met een megagrote to-do lijst. Het gevolg daarvan is dat ik meestal niet de gezelligste word en in mezelf keer, terwijl ik honderdtachtig dingen tegelijk doe.

Deze keer had ik mezelf hier enigszins op voorbereid. Dat resulteerde erin dat ik dingen kon doen, zonder al teveel bedenken wat er nog meer moest. En dat gaf rust.

Zonder al te veel in de modus ‘goede voornemens’ te duiken, besefte ik me wel dat als ik weg ben het beduidend rustiger in mijn hoofd is. Er zijn minder keuzes te maken en minder te doen. Dat helpt mij enorm.

Wat me ook heeft geholpen, waren de dagelijkse wandelingen. Of dat nou langs de branding was, door de duinen of door het bos. Dat maakte eigenlijk niet uit. Ik maak er in het dagelijks leven echt te weinig tijd voor, besef ik me. Het komt ergens achter aan op de to-do-lijst. Dus hop, vrijdagmiddag ben ik alsnog even in de herfstzon gaan slenteren. Bij ons achter is een heel klein paadje, naast bomen en wat water met riet en verschillende soorten vogels. Een klein stukje, maar toch zo fijn.

Ik heb een aantal dingen met mezelf afgesproken:

  1. Ga elke week minimaal 1x een uur wandelen

Vaker en/of langer mag natuurlijk altijd! Lekker langs het water of in een bosrijk gebied, maar net zo goed in de buur. Met gezin , vriendin of alleen. Doe het gewoon en je zult merken dat je opknapt om daarna de rest verder op te pakken. Het is natuurlijk leuk als het mooi weer is, maar ook in een beetje regen kan je prima een stuk lopen. Als je een goede regenjas of paraplu hebt, moet dat in een buitje best goed komen.

  1. Wandel langzaam op de dagelijkse korte stukjes

De stukjes die je toch al wandelt, bijvoorbeeld naar het schoolplein of de winkel, ga je langzamer doen. Je concentreert je op de beweging van het lopen zelf of je concentreert je op de omgeving, het groen om je heen. Soms neurie of fluit ik een liedje of mantra. Dat helpt mij ook om uit mijn hoofd in mijn lijf te komen en dan loop ik automatisch langzamer.

  1. Wandel in je pauze

Als je aan het werk bent, of dat nou thuis is of buiten de deur, ga tussendoor eens een blokje om. Zeker als je ook nog eens veel met een beeldscherm doet, veel online calls hebt bijvoorbeeld, dan helpt even wandelen je te ontladen en bij te tanken. Het wandelen vandaag bracht mij ook de inspiratie voor dit blog dat je nu leest. Als ik naar mijn scherm was blijven staren, weet ik zeker dat er veel minder was gebeurt.

  1. Wandel in huis of tuin

In huis wandelen? Ja echt! Of in ieder geval, je kunt het lopen in huis met aandacht doen. Zo kun je bijvoorbeeld de trap op lopen met aandacht voor het gevoel van je voeten in plaats van te bedenken wat je gaat doen als je boven bent. Maar je kunt ook de timer zetten en er een heuse loopmeditatie van maken. Daar heb je maar een paar meter voor nodig. Je gaat met aandacht staan en zet langzaam je eerste stap. Zo gaan je voeten, eerst links, dan rechts, net zolang tot je aan het einde van je ‘pad’ bent. Heel rustig sta je stil om daarna de overgang te maken naar de draai om je pad te vervolgen. Elke keer als je afdwaalt, hoef je alleen maar vriendelijk de aandacht terug te brengen naar het lopen.

 

In every walk with nature one receives far more than he seeks.

John Muir

 

Nog eens op een rijtje:

  1. Ga elke week minimaal 1x een uur wandelen
  2. Wandel langzaam op de dagelijkse korte stukjes
  3. Wandel in je pauze
  4. Wandel in huis of tuin

Doe jij mee? Laat het me weten wanneer je deze week gewandeld hebt met extra aandacht.

Liefs,

Lotte

p.s. Laat een reactie achter en ontvang gratis de Loopmeditatie.

Heeft het lezen van mijn verhaal je geïnspireerd of heb je vragen? Laat het me weten! En bedenk: delen is altijd fijn. Let’s make the world a better place. <3

Wil je voortaan op de hoogte blijven en geen enkel verhaal missen? Schrijf je dan hier in!