#Blog 18: Van schuldgevoel naar loslaten in vijf stappen

Welke moeder herkent het niet: schuldgevoelens. Zoveel moeders gaan gebukt onder het idee dat ze tekortschieten als moeder, partner, vriendin, werknemer, buurvrouw, dochter. De vraag die je je kunt stellen, is of het schuldgevoel je vooruit helpt of alleen maar naar beneden haalt?

Daar gaat mijn blog deze week over. Nieuwsgierig? Lees vooral verder!

 

Wil de moeder die zich nooit schuldig voelt haar vinger opsteken? Dit blog is niet voor jou, alhoewel je uiteraard door mag lezen. Graag zelfs, want dan weet je hoe het zit met de rest. Of misschien heb je nog tips.

De meeste van ons hebben ze namelijk wel: schuldgevoelens. Legio. Over van alles en nog wat:

We voelen ons schuldig dat we weer eens uit onze panty zijn geschoten en boos zijn geworden op onze kinderen. We voelen ons schuldig wanneer we iets op ons werk niet af konden maken en op tijd naar huis moesten om de kinderen te halen en eten te koken. We voelen ons schuldig wanneer we nog steeds geen foto’s van de jongste hebben opgehangen of het jaar fotoboek hebben gemaakt (Jaaaaaaa, ik!!!). We voelen ons schuldig omdat we vinden dat we vaker gezond zouden moeten eten. We voelen ons schuldig omdat we vinden dat we onze vriendinnen verwaarlozen. Of onze partner. Of onze ouders. We voelen ons schuldig wanneer we nog steeds niet de kleren uitgezocht hebben en beseffen dat ze eigenlijk niet meer passen of dat er gaten in zitten. We voelen ons schuldig voor de rommel in onze kasten. We voelen ons schuldig voor alle dingen waar we in achter lopen. We voelen ons schuldig voor alle keren dat we niet zijn gaan sporten. We voelen ons schuldig voor alles wat we vergeten. We voelen ons schuldig als we voor onszelf kiezen. We voelen ons schuldig over dat we te weinig onverdeelde aandacht besteden aan onze kinderen. We voelen ons schuldig dat we spelen met de kinderen eigenlijk niet leuk vinden of het te weinig doen. We voelen ons schuldig omdat we te weinig in de natuur zijn met het gezin. We voelen ons schuldig omdat we graag alleen willen zijn en helemaal niet zo genieten van de gezinsuitjes……

Moet ik nog doorgaan? Mag ik nu de vingers zien van de moeders die iets uit het rijtje herkennen?

Ondanks dat we denken dat schuldgevoelens helpend zijn wanneer we iets verkeerd hebben gedaan, is het maar de vraag of dat echt zo is. Sowieso zijn we geneigd om de lat voor onszelf erg hoog te leggen. Als we willen afvallen en we eten één stukje chocolade, kunnen we daar ons zo slecht van voelen, dat we gebukt onder schuldgevoelens, dan maar de hele reep opeten. Zo kunnen we bij schuldgevoelens over onszelf als moeder, vriendin of partner onszelf langs een zelfbepaalde meetlat leggen en alleen maar zien waar we niet aan voldoen. Maar denk eens na; hebben schuldgevoelens jou ooit echt geholpen in verandering van dingen die je niet fijn van jezelf vond?

Kijk eens of de volgende stappen jou wel op weg helpen.

Stap 1: Stilstaan

Sta stil bij wat je opmerkt qua emoties, gedachten en hoe het voelt in je lichaam. Adem in en uit en zeg ‘oké’, druk het niet weg, maar laat het toe. Het wil je iets vertellen. Sta even stil en luister. We zijn zo geneigd om door te rennen of om het weg te willen drukken. Niet er naar toe te willen, maar er van af. Wanneer we dat blijven doen, voedden we het en creëren we alleen nog maar meer stress en krijgen de schuldgevoelens meer macht.

Stap 2: Schrijf het op

Ook schrijven helpt je om te vertragen. Je kunt er op een later moment nog dingen bijschrijven, je kunt het later nog eens teruglezen. Schrijf alle dingen op die door je heen gaan, die in je opkomen. Dat mag zonder structuur of logica. Je hoeft er nog niks mee, je hoeft er ook niks van te vinden. Je maakt ruimte in je hoofd, door alles aan het papier toe te vertrouwen.

Stap 3: Maak ruimte

Ik ga je iets geks vertellen: we spreken vaak over schuldGEVOEL maar eigenlijk zit daar een gedachte bij. Vaak iets in de trant van: ‘ik doe het niet goed’ of ‘ik ben een slechte moeder’. Kijk eens of je dit voor jezelf helder kunt krijgen. Wat denk je over jezelf in deze situatie? Wat zegt dit schuldgevoel je eigenlijk? Kijk of je uit alles wat je opgeschreven hebt, wat meer de kern uit kunt halen? Waar gaat het eigenlijk echt over? Waar zit de pijn?

Besef je goed dat we ongeveer elke seconde een gedachte hebben. Meer dan driekwart hiervan is negatief of niet helpend. WOW! Laat dit even op je inwerken. Ik vind dat namelijk vrij heftig.

Zet dan voor de gedachte of gedachten die je gevonden hebt, eens het volgende ervoor:

‘Ik heb de gedachte dat’….. Hoe voelt dat? Geeft dat ruimte? Je bent namelijk niet je gedachten.

Stap 4: Relativeer

Daarna zou je nog eens kunnen kijken naar de bewijzen die je voor je negatieve gedachte hebt en dit opschrijven. Dus alles wat dit bevestigt. Ook weer zonder te lang na te denken of het klopt.

Dan ga je daarna een rijtje maken met bewijzen tégen deze gedachte. Waaruit blijkt dat je géén slechte moeder bent? Wat doe je wél goed? Wat zou een ander tegen je zeggen? Of wat zou jij tegen een vriendin zeggen, die een soortgelijke gedachte heeft? En vraag je ook eens af of je perfectie eist van jezelf? Of je met twee maten meet?

Ik ben benieuwd waar je op uitkomt. Welke conclusie kan je trekken? Zou het kunnen zijn dat je misschien wat te streng voor jezelf bent? En wat zou je wíllen denken over jezelf? Welke positieve gedachten kun je over jezelf denken? Of wat denken anderen over jou in positieve zin?

Stap 5: Bedenk wat je wilt verbeteren op een positieve manier

Kijk vanuit de situatie die het schuldgevoel triggerde, naar wat je graag anders zou willen. Dat kan zijn dat je de volgende keer niet meegezogen wilt worden door alle negativiteit, maar eerder kunt uitstappen. Dat je een liedje gaat zingen of een grapje probeert te maken als je merkt dat je boos begint te worden. Vertel jezelf hierbij dat je je best doet. Dat je goed genoeg bent. Dat je niet perfect bent of hoeft te zijn. Dat er van je gehouden wordt, zoals je bent.

If you cannot forgive yourself, you cannot forgive others.

-D. Muthukrishnan

  1. Stilstaan
  2. Schrijf het op
  3. Maak ruimte
  4. Relativeer
  5. Bedenk wat je wilt verbeteren op een positieve manier

Liefs,

Lotte

Heeft het lezen van mijn blog je geïnspireerd of heb je vragen? Laat het me weten! En bedenk: delen is altijd fijn. Let’s make the world a better place. <3

Wil je voortaan op de hoogte blijven en geen enkel verhaal missen? Schrijf je dan hier in!