#Blog 15: Tien stappen in het tackelen van tegenslagen

Soms zijn er obstakels op ons pad, tegenslagen of pech en kunnen we er niet omheen. We moeten dan buffelen en hard(er) werken. Maar hoe zorg je dat er je overeind blijft? 

Daar gaat mijn blog deze week over! Nieuwsgierig? Lees vooral verder!

 

Afgelopen week heb ik volop kunnen oefenen met het bovenstaande onderwerp. Vriendlief was vorige week maandag door zijn knie gegaan en niet te zuinig ook. We hebben inmiddels al wel wat ervaring met dit onderwerp en schatten dan ook in dat we er wel even zoet mee zijn. ‘We’ ja, want hij heeft pijn en kan weinig doen en dat betekent dus ook dat ik veel meer moet doen. (Hierbij even een dikke respect naar de alleenstaande ouders onder ons, I salute you!) Want allemaalmaggies, ik ontdek nu wat een geoliede machine er hier in huis normaal eigenlijk draait, met de verdeling in taken. En nu staat die machine stil. Ook staat het DIY klusproject zolder stil.

Hoe het allemaal gaat lopen? Dat is de vraag. Wat ik wel weet, is dat ik deze week ook meteen kon oefenen in mindset en zelfzorg. Mijn eerste neiging was dan de schouders er maar onder. Er zit immers niets anders op. Of wel? Zijn tegenslagen eigenlijk te tackelen of gaat het meer over hoe ga je er het beste mee om? Tackelen veronderstelt dat het op te lossen is, en de vraag is of alle tegenslag daadwerkelijk op te lossen is.

Dit is wat ik in ieder geval heb gedaan:

  1. Erken je gevoelens (ook die van weerstand).

Juist de gevoelens van weerstand. Ik vond dat ik het allemaal moest kunnen zonder te zeuren, maar die vlieger gaat niet op. Maak ruimte voor alle emoties en gevoelens, gedachten en lichamelijke gewaarwordingen rondom het moeilijke dat er voor je staat. Je kunt dit oefenen met zowel kleine als grote tegenslagen. Sta jezelf toe dat alles er mag zijn. Ertegen vechten kost alleen maar meer energie en geeft je nog meer stress. En dat kan je nu juist niet gebruiken.

  1. Blijf in het hier en nu

Elke keer dat mijn hoofd teveel naar de toekomst gaat, vooral om lekker te gaan piekeren, probeer ik mijn aandacht weer terug te halen. Ik herken dan gedachten in de vorm van ‘hoelang gaat dit nog duren?’, ‘hoelang houd ik het vol?’ tot aan de allerergste scenario’s met rolstoelen en al. Ze helpen niet, ik kan niet in de toekomst kijken en ik ga alleen maar van het negatieve uit terwijl er ook iets moois uit kan komen. En je kunt alleen maar de dingen aanpakken die er nu zijn. Het kan behulpzaam zijn om gedachten te zien als wolken die over waaien, zonder je er aan vast te houden.

  1. Doe 1 ding tegelijk

Aansluitend op in het hier en nu blijven; je kunt niet de toekomst voorspellen en je kunt ook niet toveren. Je doet wat je kan en als je één ding tegelijk doet, maak je de minste fouten. Je oefent op deze manier ook je concentratie, waardoor kleine fijne momenten je ook eerder opvallen. Door als een kip zonder kop met van alles bezig te zijn, gaat je adrenaline alleen maar omhoog. Dus als je de afwas doet, doe je de afwas en ben je niet bezig met dat wat je daarna allemaal moet doen.

  1. Deel je troubles met anderen en vraag moral support

Vaak houden we ellende voor onszelf, omdat we niet willen klagen, de ander niet willen belasten, de vuile was niet buiten willen hangen of we zijn bang voor wat anderen van ons vinden of hebben moeite met ons kwetsbaar opstellen. Maar besef dat je zo ook de ander de mogelijkheid ontneemt om iets voor ons te doen, al is het luisteren. Ik werd heel blij van de support van de mensen om me heen, al was het de erkenning van de rotsituatie en een hart onder de riem. Het gaf me ook lucht om het te delen.

  1. Vraag hulp aan je omgeving in praktische zaken

Het kan ook goed zijn dat je je omgeving vragen om iets voor je te doen. Tegenwoordig leven we meer op onszelf, terwijl we eigenlijk meer gemaakt zijn voor leven in een stam. Het kan heel fijn zijn als iemand boodschappen voor je wilt doen of je kinderen naar school kan brengen. Vraag het en laat je verrassen in wat mensen voor je kunnen betekenen.

  1. Bedenk welke zaken die opgelost kunnen worden en doe het

Op sommige dingen heb je gewoon geen invloed, punt. Dan heeft het ook niet heel veel zin te blijven hangen in piekeren. Maar sommige dingen kunnen wel degelijk opgelost of aangepakt worden. Zo gaat bij ons de zolder nu even niet vlotten met Bob de Bouwert z’n knie in puin. Dan moeten we gaan nadenken of we het even laten rusten of een aannemer gaan inhuren.

  1. Bedenk dat het ook weer over gaat

Altijd weer! Kijk maar eens terug op je leven en zie hoeveel obstakels of moeilijke periodes je ook weer te boven bent gekomen, terwijl je in dat moment zelf dacht dat er geen licht aan het eind van de tunnel was. And here you are. Niets is blijvend.

Ik zing of neurie dan maar het liedje van Dory uit Finding Nemo: ‘Just keep swimming, just keep swimming’. En vanzelf heb ik een glimlach en wordt het lichter.

 

“What doesn’t kill us makes us stronger.” –

Friedrich Nietzsche

 

  1. Wees lief voor jezelf

Veroordeel jezelf niet als je moe bent of chagrijnig. Je bent ook maar een mens. Geef jezelf maar een knuffel. En chocolade. Chips of ijs mag ook. Thee of een wijntje (alles met mate) kunnen ook helpen. Ga op tijd naar bed, daar knap je van op. Volgende week heb ik een massage geboekt, want mijn schouders kunnen wel wat extra liefde gebruiken.

  1. Maak gebruik van mini-pauzes

Misschien heb je geen tijd, geen zin of geen rust om te gaan mediteren of een ontspanningsoefening te doen. Wat je altijd wél kunt doen, is even adem halen en daar met je aandacht bij zijn. Geniet van je koffie of thee. Voel je billen op de stoel. (Heb je trouwens mijn WC-break al?).

  1. Leg de lat lager.

Als het niet gaat, zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. En dan kan je niet alles van jezelf verwachten. Als er ballen bij komen die je in de lucht moet houden, moet je bewust nadenken of er iets anders is wat je even kunt laten of dat je iets even losser kunt doen. Jezelf vergelijken met hoe je het doet als alles soepel gaat, is nu niet helpend. Wij eten hier nu wat makkelijker. ‘Alweer wraps?!’ zei mijn dochter vandaag. Ja, alweer wraps.

Nog even op een rijtje:

  1. Erken je gevoelens (ook die van weerstand).
  2. Blijf in het hier en nu
  3. Doe 1 ding tegelijk
  4. Deel het met anderen en vraag moral support
  5. Vraag hulp aan je omgeving in praktische zaken
  6. Bedenk welke zaken die opgelost kunnen worden en doe het
  7. Bedenk dat het ook weer over gaat
  8. Wees lief voor jezelf
  9. Maak gebruik van mini-pauzes
  10. Leg de lat lager.

Hoe ga jij om met tegenslagen? Welke stappen spreken jou aan of welke pas jij toe? Misschien heb je nog aanvullingen? Laat het me weten!

Heeft het lezen van mijn blog je geïnspireerd of heb je vragen? Laat het me weten! En bedenk: delen is altijd fijn. Let’s make the world a better place. <3

Wil je voortaan op de hoogte blijven en geen enkel verhaal missen? Schrijf je dan hier in! Liefs Lotte